Svět

Dalcor
21.2.2007 09:21
Campaign Settingy ano, či ne?
Campaign Setting, ano či ne?
Merlin nakousl v diskuzi o Raistlinovi Majere myšlenku využívání předpřipravených, většinou, komerčně prodávaných světů.
Merlin napsal: Nvím, jestli to sem patří, ale je to podobné téma a zajímal by mě váš postoj ( teda je možný, že už to někde bylo). Co si myslíte o používání Campain settingů? Najednu stranu je to velké ulehčení pro DM, protože zde najde spoustu informací, které by jinak musel pracně/či méně pracně vytvářet. Na druhou stranu je opět CS svazující. Je to danajský dar. Většinou mám období, kdy používám CS docela rád, hodí se především pro nižší úrovně, avšak s postupem času a vývojem postav se do mých her dostává více a více politiky a jiných zásadních věcí a ty jen těžko aplikuji na daný svět. Tedy ne že by to nešlo, pochopitelně. V každém settingu stojí, že se DM nemá nechat příliš ovlivnovat a CS slouží jen jako návod a názorná ukázka a má popustit uzdu fantazii...ale jde tzo opravdu? Jde rozpoutat válku mezi Cormyrem a Sembií bez toho, aby to mělo dalekosáhlé následky na běh celého světa? Lze nachat vyvraždit všechny thayské rudé mágy? Jistě...když chcete jde to, ale.... Nevím proč a jestli je to jen u mě, ale mám podvědomý strach, obavu, nebo lítost dělat jakékoliv větší zásahy do "provázaného" světa. At již se jednalo o Asterion, FR, Kalamar či GH. Dokonce mám někdy obavu nechat dotyčný svět plynout....přece jenom vývoj let doytčného světa jel podle nějakého vzorce či příběhu a když nechám uplynout pár let, "musím" tento příběh či vzorec jakž takž dodržovat... Je tedy CS výhrou nebo nikoliv? Jak se k tomu stavíte vy? Necháváte se svazovat, nebo boříte CS jako domeček z karet? Rád si poslechnu jiný názor. PS: pokud je pro to jinde jiná diskuze, pak prosím aby to někdo přesunul ať tu nesviním... Jak jste si asi všimli jsem zastáncem Dragonlance. Ovšem nejsou mi cizí ani jiné světy. Pokusím se nějak merlinův příspěvek rozebrat z hlediska uživatele settingů.
Najednu stranu je to velké ulehčení pro DM Má samozřejmě pravdu s tím že předpřipravený herní svět je obrovské ulehčení práce Vypravěčů ve smyslu nutnosti vlastní tvorby, lenosti, ale i kreativity. V zásadě ale nesouhlasím s prvky které aplikuje později.
postupem času a vývojem postav se do mých her dostává více a více politiky a jiných zásadních věcí a ty jen těžko aplikuji na daný svět.
Tady zásadně nesouhlasím. Proč by to nešlo? Stejně jako pravidla jsou pro mě rámcem, tak stejně je tomu tak i v případě samotných světů. Když si vypravěč tvoří vlastní svět, musí přeci také mít předpřipravenou linii (minimálně alespoň v hlavě) zasazenou do prostředí. Svět se vyvíjel, existují v něm politické svazky a tudíž válka vyvolaná hráči bude mít vliv na region, stejně jako válka mezi Cormyrem a Sembií. Bohužel uvádět příklad na FR je dost těžké, protože tam už za Dalelands by to bylo všem jedno ;) Pro DM to znamená v případě takovéhoto vývoje promyslet zcela stejné věci, jako v případě vlastního prostředí.
Problém nastává v okamžiku kdy hrajete v „historickém“ období s hráči který mají CS nastudované – odchylky od tématu jdou udělat dost těžko (Třeba nechat před narozením Drizzta zničit Menzoberranzan), protože hráči vědí že to tak nabylo. V tom případě se musí najít šeré místo na mapě – neprobádané a hlavně nenačtené, kde se dá dělat de facto cokoliv. A které potom mohou mít vliv na daný svět v okamžiku kdy se z problému lokálního stává problém hromadný.
V CS jsem vedl dvě předpřipravené kampaně – kdysi dávno jsem začínal s DL které jsem hrál asi 3 roky, ale to byly prapočátky.
Nyní hraju ve Forgotten Realms elfí kampaň která vedla k obnovení mythalu kolem Myth Drannoru a vlastně obnovení myth Drannoru a časem až k obnovení Elfího dvora. Ve hře jsem využil celou řadu klasických NPC, které nějakým způsobem s postavami spolupracovali – ať už je to Elminster, Srinshee, cpt. Fflar Hvězdonoš Melruth, Josidiah Starym, Aulimpterem a dalšími. Hráči s tím neměli problém, naopak byli rádi, když jsem tam tyto postavy přivedl a využil. Dalo jim to určitý hlubší zážitek s daným světem, protože bez nich by to byl jen: „další hra v DND, prej ve Forgottnech“. Světy totiž tvoří převážně lidé, kteří ho obývají a právě interakce s jeho obyvateli nám dává určitý pocit opravdického zapojení.
Věc další – hry spojené přímo se settingem. Příkladem z D20 budiž například Engel, A Game of Thrones RPG, nebo třeba Slayers D20 (podle známého anime). Hrajete někdo v takovýchto „světohrách“?
Autorská citace #1
21.2.2007 12:55 - alef0
O tom bol aj článok na Wizardoch.
Osobne hram v campaign settingu, lebo som lenivy vynachadzat dalsiu sadu bohov, krajin, politik a vobec (a nehovoriac o tom, ze by to bol "dalsi tolkienoidny svet"). Co sa tyka sedych miest - kedysi, ked sme este hrali v Forgotten Realms, tak sme pobehovali po Impilture, co bol kus sveta nepopisany Wizardami.
Okrem toho sa daju pouzivat rozne tazke finty: napr. oficialnu historiu v jednom bode oddelit a vyhlasit, ze napr. Azoun IV. neumrel a od toho odvinut nasledne udalosti.
Autorská citace #2
21.2.2007 13:07 - Jerson
Já podle Settingů nehraju (nepočítám-li jednou Karak), hlavně proto, že jsem nenašel žádný pro svou nynější hru.
Nicméně by mi vyhovoval Setting, který by popisoval svět, organizace, postavy a jejich úmysly do určitého bodu a dál by nechával otevřené konce, jen by nastínil, co v jakém případě kdo bude chtít dělat. Hlavně ale je Setting dobrý, pokud v něm josu shrnuté důležité informace o všem možném - když hraju podle reálného světa, tak si všechno možné musím dohledávat sám.
Autorská citace #3
21.2.2007 17:45 - Merlin
Ono to bohužel není tak jednoznačné. :o) to že se něco děje za Dalelands je nepodstatné mi nevyhovuje. jen velmi nerad se nachávám svazovat jedním místem. naopak, mám rád možnosti. Rád používám "rytířské prostředí Cormyru" ale taky to občas prolnu "Egyptským" mulhoradem....a to je jádro pudla....pokud bych se držel jen například severu, nabo udolí( omlouvám se, že mluvím nyní jen o FR, ale v současné době v nich hraji, pak by mě ani moc nemuselo zajímat co se děje v tethyru, Sembii nebo v Amnu, ale já vím, že život se tam nezastavil. Nemůžu přece vycházet z předpokladu, že já už mám rok 1390 DL a v okolí to stále stojí v roce 1372 tak jak bylo popsáno tvůrci.
Pochopitelně pro mě není problém vytvořit kontinuální pokračování děje světa...ale lze to vůbec, anž by se tím narušila slupka? Lze vytvořit skutečný adekvátní běh, který nebude vypadat jako "naroubovaný" na původním....? To je to dilema u kterého se vždycky zarazím. V CS se "každý" rok odehrálo něco závažného...ten napadl toho, ten toho, ten bůh zemřel, ten se narodil...lze tedy na toto aktuálně navázat, aniž by se tím zhroutila základní stavba? Ano, lze si vybrat nějaké to šedé místo a tam si dělat co chci...ale to je svým způsobem alibismus, protože bych tím vlastně tvořil ůSvůj svět" v oficiálním světě :o)
Autorská citace #4
21.2.2007 18:09 - Dalcor
Já si myslím že to není až tak problematické. Rozhodně je to lepší než vymejšlet událsoti pro celý svět o A až po Z
Autorská citace #5
21.2.2007 21:08 - Xeth
Největší potíž s oficiálním settin gem je ten, že se dříve nebo později stane DMovým vlastním. Prostě jednou bude muset nebohý DM začít připravovat dobrodružství, která se nějakým způsobem podepíší na vzezření světa. Navíc pokud bude kampaň začínat někde blízko konce vydané historie světa, nejspíš brzy z této historie "vyběhne." Jediným způsobem jak se tomu do značné míry dá IMHO předcházet je začít v dostatečně dávné minulosti a připravovat dobrodružství, která kopírují "budoucnost." Ale ani tak to není zdaleka 100%.
Mě osobně nevadí hrát ani v oficiálních světech, ani v DMových vlastních, koneck konců jak jsem již zmínil, každý svět se dříve nebo později stává DMovým vlastním. Ani jedna varianta neblokuje fantazii (DMa či hráčů), obě varianty mohou být stejně zábavné. A myslím, že je jedno jak moc se DM drží nějaké příběhové linie nebo jak moc je svůj.
Autorská citace #6
21.2.2007 21:42 - Merlin
xent: přesně tak jsem to myslel.... moje potíž je ale v tom, že jsem DM....kdybych byl hráč tak by mi to bylo poměrně jedno...
Autorská citace #7
22.2.2007 08:16 - Xeth
Merlin: Nerozumím tomu, jaký máš přesně problém...? V okamžiku, kdy se začne hrát je jakýkoliv svět z oficiálního posouván do pozice DMův. A to i když se budeš snažit držet reálií a "skutečných" událostí toho světa. Jediným rozdílem pak je jen prostředí, tvořeno atmosférou, NPC apod., jinak se ale svět časem prostě stane plně DMovým.
Autorská citace #8
22.2.2007 11:57 - Vannax
Nevím proč vidíte problém v tom, že si DM začne události v prefabrikovaném světě dotvářet a upravovat sám? Setting jako takový je přeci jakousi výchozí pozicí, určením co kde je, jak a proč to tak je a udává podstatné historické události. V určitou chvíli do tohoto světa vtrhne DM se svými hráči a nutně se tím musí některé události, věci posouvat a měnit. Nemyslím si, že by kdokoli z tvůrců settingů očekával, že jejich svět zůstane neměnný. Tím by totiž DMům značně svazoval ruce.
Autorská citace #9
22.2.2007 12:05 - Dalcor
Jasně - setting ej stejný rámec jako jsou třeba pravidla - hezké že to máme ale doslova to dodržovat nemusíme...
Autorská citace #10
22.2.2007 12:07 - Xeth
Vannax: Přesně tak.
Autorská citace #11
22.2.2007 16:11 - Merlin
On to asi žádný velký problém nebude...to spíš z toho dělám problém já :o)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

ČAS neregistrovaní : 0.0014820098876953 sec;
Nenalezeny žádné záznamy.
1 až 20 z 25 >
ČAS 0.066099166870117 secREMOTE_IP: 3.235.139.122