Leaves from the Inn of the Last Home

Recenze příručky k Dragonlance, která se spíše než pravidlům věnuje prohloubení herního světa.
Napsal Dalcor
Uživatelů předpřipravených herních světů a prostředí je celá řada a dovedu si představit, že řada z nás, právě těchto uživatelů, se shodne na tom, že tato prostředí oživují i malé detaily. Právě nepatrné podrobnosti vyplňují šedé kamínky velké mozaiky tvořící herní prostředí. Co si ale budeme nalhávat - na tyto malé věci tvůrci zapomínají pod tíhou herních mechanik, záplav magických předmětů, nových schopností, dovedností, ras a povolání. Jenže na herním světě nejsou mechanické úpravy to nejdůležitější. Oceňujeme především to, co bych nazval souvztažnost s naším pohledem na fantasy – anglický termín „feeling“. Takto se mi líbí prostředí Cadwallonu, kde jsou ty malé drobnosti přítomny, i když mechanicky pokulhává. Ovšem naprostou špičkou pro mě jsou příručky z Dragonlance, které se soustřeďují právě na tyto detaily. Dnes si povíme pouze o jedné z nich, a to o Lístečcích z hospody Poslední domov, kterou s podtitulem Kompletní příručka o Krynnu (Leaves from the Inn of the Last Home: The Complete Krynn Source Book) sestavilo autorské duo Margaret Weis a Tracy Hickmana.
Hned na začátek je třeba říct, že příručka není zdaleka kompletní, neboť následují další podobné sourcebooky, které se více než na pravidla soustřeďují na to, jak to na Krynnu funguje a na ty malé věci, které postrádáme. 255 stran příručky je narvaných množstvím informací, ovšem hned na začátku musím knize vyčíst, že není příliš jasné, komu je určena. Obsahuje totiž řadu informací, které nalezneme v každém Campaign Settingu a ty hráč, který Dragonlance hraje, shledá jako zbytečné. A naopak knihu si nekoupí nikdo, kdo by Dragonlance nehrál. Asi nejlepším vysvětlením se mi zdá, že tyto knihy (Leaves a Bertrems Guides) jsou určeny čtenářům, kteří chtějí prohloubit své znalosti o Krynnu a které je mají nalákat na hraní. V tomto případě je třeba připomenout, že se jedná o příručku vydanou k Tales of the Lance boxed set, což je základní sada k ADnD 2nd Edition Dragonlance a které je určená k hraní v tzv. klasickém období. Časová osa a ikonochronos v Tales of the Lance končí uzavřením portálu do Propasti, stejně jako trilogie Legendy.
Velmi těžko se mi bude psát o tom všem, co příručka obsahuje, protože její náplň je opravdu velmi rozsáhlá. A proto mi dovolte takovou berličku v podobě přepsání většiny obsahu.
Stvoření světa, Legendy, jak se setkali společníci a časová osa jsou kapitoly věnující se krynnské historii, krynnským božstvům a samozřejmě příběhům, které se vyprávějí u táborových ohňů. Neobsahují informace známé z pozdějších děl (historie Šedokamu kupříkladu). Asi nejdůležitějším bodem je seznam všech bohů a krátké povídání o každém z nich. Konečně se tak dozvíme o celém pantheonu bohů. K tomu je poté zajímavé si počíst v Doplněných legendách stať od původního autora pantheonu Jeffa Gruba o tom, jak Tracy zakomponoval bohy jeho původního herního světa do nově vznikajícího prostředí a jak vlastně jména vznikala (většinou je zřetelná inspirace Biblí).
Dvě kapitoly vyplňují zápisníky. Jeden se věnuje všeobecně Válce kopí a jeho autorem je pán rytířů Gunthar Uth-Wistan (předpona Uth kopíruje gaelskou předponu ap/aep znamenající syn, tj Gunthar syn Wistanův - já si vždy myslel, že se jedná o kopii německého von..., viz. chystaný článek Solamnijská heraldie a státní zřízení). Druhý deník estetika Dunstana VanEyre se odehrává roku 355, tedy krátce po 4. dračí válce (Válka kopí) a jeho autor putuje po neobvyklých lokacích Krynnu.
Kromě těchto deníků se dostáváme k odborným statím a zde si řada čtenářů přijde na své. Bertrem sepsal tři eseje - o rasách Krynnu, o runách a numerologii. V posledních dvou jmenovaných jsou z numerologického a runologického hlediska prozkoumána jména a životy Hrdinů kopí. Mezi tyto Bertremovi eseje je vložen výňatek z Raistlinova herbáře, který s radostí poskytl Dalamar Temný.
A závěrem přichází to nejlepší: nejen notové zápisy řady písní známých z Kronik a Legend, ale především Kuchařka Tiky Waylan Majere. V té je více jak dvě desítky receptů (reálných receptů) v čele s Otíkovými kořeněnými bramborami, Raistlinovým čajem proti kašli a dýchacím potížím (chystám se využít), praženým ještěrkám tupých trpaslíků, gnómským kuřetem nebo Krynnish Fried Chicken – Fišpánovým fireballovaným chilli zaútočí tyto recepty na chuťové pohárky či bránici všech čtenářů.
Co říci závěrem? V pravdě povedený počin, který nám ukazuje, že RPG se dá podávat jinak, než jen mechanicky, jak nám předvedlo WotC ve Forgotten Realms 3. edice. Proto je zajímavé, že tato příručka patří do jejich portfolia přejatého od TSR Inc. Jistě celá řada hráčů řekne, že takovéto příručky brání vlastní kreativitě vypravěče a hráče, můj názor je ale opačný. Sejdeme se na herní večírek, kde budu podávat Otíkovi kořeněné brambory, své vyprávění okořením malými věcmi a každý si to nejen užije, ale snad ho to přinutí přispět i vlastní troškou do mlýna společné zábavy.
Napsal Dalcor 01.11.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 26 příspěvků.
ČAS neregistrovaní : 0.0023410320281982 sec;
Nenalezeny žádné záznamy.
1 až 20 z 44 >
Podobné články
ČAS 0.097985029220581 secREMOTE_IP: 54.224.78.106